dimecres, 18 de gener del 2017

Ca n'Oliver explica l'evolució social dels últims dos segles a través dels canvis a la roba interior





El museu de ca n’Oliver acull fins el 5 de març l’exposició Intimitats que fa un recorregut pels últims 200 anys de roba interior masculina i femenina, un viatge en el temps que permet veure les modificacions sofertes per aquesta roba en paral·lel als canvis en els costums, la moral, la religió, l’estètica, l'economia, la tecnologia o els rols d’home i dona a la societat.


La roba interior neix per raons higièniques i com una forma de protecció contra el fred i és un producte tan antic com la mateixa humanitat. Però en els últims 200 anys, aquesta roba ha sofert una autèntica revolució en el material, el patronatge, els teixits, la forma d’utilitzar-la…

Més d'un centenar de peces femenines i masculines –algunes que formen part del nostre dia a dia però altres que han desaparegut pel desús- es mostren en aquesta exposició estructurada en sis etapes diferents dividides per dates orientatives i que proposen una reflexió sobre el cos com a instrument de projecció social i sobre la “fina línia que marca on comença i acaba la intimitat", segons destaquen els organitzadors.

Joan Francès, director del museu de ca n'Oliver, destaca que la mostra recorre el viatge que ha fet sobretot la dona en dos segles del paper com element de reproducció a un paper lliure i actiu que no té marxa enrere. L’exposició està realitzada pel Museu de Badalona amb material procedent dels propis fons del museu i de col·leccions particulars. Margarita Abres, directora del museu badaloní, destaca que la roba interior és un pretext per acostar-nos a com pensem i com vivim i com entenem el concepte d'intimitat.

Les sis etapes de l'exposició -cadascuna amb plafons informatius, una explicació audiovisual amb exemples de pel·lícules que ens posen en context i peces de roba masculina i femenina- són:

    1800-1880 La intimitat augmentada. L’home utilitza roba còmode. És el burgés que ha començat a treballar amb la revolució industrial. La dona, tancada a casa, utilitza roba espectacular però poc pràctica: cotilles, enagos, mirinyacs…
    1880-1914: La intimitat encotillada. Els treballadors imiten les èlites en l’ús de la mateixa roba interior. La dona és esclava de la cotilla, peça que no no li permet ni vestir-se ni despullar-se sola.
    1914-1940: La intimitat al descobert. S’abandona la cotilla, es guanya en llibertat. Els homes van a la guerra i les dones treballen a les fabriques i necessiten més llibertat. Apareixen els sostenidors i les compreses.
    1940-1960: La intimitat exuberant. A Espanya la llenceria es fa a casa, mentre en el món apareix un teixit revolucionari, el niló, i amb ell triomfen les mitges.
    1960-1990: La intimitat alliberada. El model de bellesa passa a inspirar-se en la joventut en un temps en què es viu una revolució cultural i sexual. La roba interior es simplifica –quan no deixa d’utilitzar-se-. Apareixen els panties i es desterren peces com el lligacames.
    1990-Actualitat: La intimitat exhibida. És l’època del culte al cos, gran negoci del segle XXI. La llenceria deixa de ser íntima per ser mostrada i apareix la roba intel·ligent i la correctiva.

Activitats complementàries

La regidora de Cultura, Helena Solà, explicava les activitats complementàries de l'exposició com l'activitat nocturna amb la intervenció de Vanesita la del Tigre que es farà, sota el títol de Picardies, el 3 de febrer a les 21 hores. Un taller de roba interior titulat Calcetes i calçotets, abans i ara serà l'activitat del 19 de febrer a les 11.30 hores, i una conferència-taller de la sociòloga Laura Poch amb el lema Tiranies i rebeldies: l'ideari de la bellesa en la construcció de la identitat femenina completarà el programa el 28 de febrer a les 18.30 hores.

Solà remarca la gosadia del museu de ca n'Oliver perquè en les seves exposicions i activitats afronta temes que són moltes vegades considerats tabú com la sexualitat o la mort.

L'exposició Intimitats, que tindrà visites guiades el 28 de gener i el 4 de març, està produïda per l'Oficina del Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. La seva responsable, Aurèlia Cabot, destaca que aquesta exposició demostra un cop més la bona tasca que es fa en els museus locals i l'encert del seu treball en xarxa amb la col·laboració de 67 equipaments de 52 municipis de les comarques barcelonines.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada