divendres, 7 de juliol del 2017

Parlem de transport i mobilitat a Cerdanyola amb Ricard Font.






El secretari d'infraestructures i mobilitat de la Generalitat de Catalunya ha explicat com la Generalitat ha incrementat la partida anual del pressupost destinat a millorar el transport públic dels 24M € (any 2013) als 42M E (any 2017).
Ricard Font ha explicat que, per fer front als episodis de contaminació que afecten l'àrea urbana de Barcelona hi ha dues solucions efectives: 1- anar migrant el parc mòbil de vehicles amb motors dièsel o de benzina a vehicles que cada vegada depenguin menys dels hidrocarburs (elèctrics o híbrids); i 2- millorar la xarxa de transport públic per fomentar que la gent deixi el vehicle aparcat i es desplaci en autobús, tren, metro o tramvia.
La Generalitat, juntament amb l'ATM (Transports de l'Àrea Metropolitana) i l'Ajuntament de Barcelona actualment estan subvencionant al voltant d'un 56% del cost del transport públic, fent-se càrrec l'usuari del 44% restant.
Del sistema de corones a la T-Mobilitat:
Ja fa molts anys que es va establir pel transport públic de Catalunya un sistema de zones (corones) en les que desplaçar-te a un municipi de la mateixa corona té un preu baix; i a mesura que canvies de zona o corona aquest preu es va incrementant. Aquest sistema, però, presenta l'inconvenient que les poblacions que estan al límit de la zona poden veure com, per anar a la població del costat un usuari hagi de pagar més que per desplaçar-se 4 o 5 poblacions dins la mateixa zona.
Per corregir aquesta situació s'està treballant en un títol de transport que podrà utilitzar-se de manera física (com una targeta de crèdit o fidelitat), però també podrà utilitzar-se des d'un mòbil a través d'una aplicació. La T-Mobilitat calcularà la tarifa de preu en funció de la distància a recórrer. Així doncs, anar de Cerdanyola a Barberà sortirà més econòmic que anar a Terrassa. Però a més, aquest títol de transport permetrà que es pagui el transport a final de mes, carregant-ho al compte del banc-i no per avançat com es paga ara quan s'adquireix una T-mes o una T-10, per exemple- D'aquesta manera, com més s'utilitzi el transport públic més econòmic acabarà sortint cada viatge; ja que la targeta calcularà sempre el preu a final de mes en funció de la quantitat de desplaçaments que l'usuari hagi fet.
Tarifa plana Àrea Metropolitana:
L'Àrea Metropolitana de Barcelona està formada per un total de 36 municipis. En aquests moments la meitat (18) gaudeixen d'una tarifa plana bonificada per desplaçar-se entre ells. Mentre que Cerdanyola forma part dels 18 municipis restants que encara no s'han integrat.
Avantatges d'integrar-se:
Els municipis que formen part de la "zona de tarifa plana" ofereixen uns preus més econòmics als usuaris per als seus desplaçaments. A més disposen de més línies o freqüències en la xarxa de transport. I són els primers on els estan arribant les flotes d'autobusos elèctrics.
Contrapartides:
Aquests municipis paguen una quantitat extra anualment per a fer front al cost de subvencionar els preus del transport. Els 18 municipis que ja formen part d'aquesta zona paguen aquest cost amb un recàrrec en l'IBI dels propietaris d'immobles. Tot i que els municipis que decideixin integrar-se en aquesta zona poden decidir si fan el mateix o bé costegen una part amb el propi pressupost municipal. En tot cas, l'ATM va fer un càlcul d'entrada dient que el cost que tindria que els 18 municipis restants entressin tots en la zona de tarifa plana podia anar entre els 23 i els 30M € anuals. En el cas de Cerdanyola ens costaria al voltant d'uns 2,6M €.
Torn de preguntes:
En l'estona de preguntes i col·loqui els assistents han preguntat per la millora de la línia d'autobús B2 per poder anar al Parc Taulí. També se li ha fet notar al secretari d'infraestructures i mobilitat que no hi ha un transport públic que porti de Cerdanyola a l'Hospital de Can Ruti (Badalona). També s'ha explicat que hi ha una descoordinació entre les línies urbanes i les interurbanes que fa que s'acumulin un darrera l'altra els autobusos de les dues línies fent que, en lloc d'haver-hi un autobús cada 10 minuts, hi hagi 2 autobusos cada 30 o 40 minuts.
Al col·loqui ha sortit la necessitat d'impulsar els "Park & Ride", aparcaments dissuassoris al costat d'estacions de tren. Ricard Font ha explicat que hi estan treballant, però que no és fàcil trobar on fer un aparcament que no sigui extremadament costós ja que la majoria d'estacions estan en zones molt urbanitzades. Però que aquest és un dels temes a treballar. I ha dit que per a que sigui efectiu es farà un bitllet que inclogui el dret a aparcament.
La xerrada-col·loqui ha conclòs amb la voluntat per part del Partit Demòcrata (PDeCAT) de Cerdanyola de recollir les propostes que els ciutadans li facin arribar per tal de poder millorar la mobilitat de Cerdanyola.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada