El secretari d'infraestructures i
mobilitat de la Generalitat de Catalunya ha explicat com la Generalitat ha
incrementat la partida anual del pressupost destinat a millorar el transport
públic dels 24M € (any 2013) als 42M E (any 2017).
Ricard Font ha explicat que, per
fer front als episodis de contaminació que afecten l'àrea urbana de Barcelona
hi ha dues solucions efectives: 1- anar migrant el parc mòbil de vehicles amb
motors dièsel o de benzina a vehicles que cada vegada depenguin menys dels
hidrocarburs (elèctrics o híbrids); i 2- millorar la xarxa de transport públic
per fomentar que la gent deixi el vehicle aparcat i es desplaci en autobús,
tren, metro o tramvia.
La Generalitat, juntament amb
l'ATM (Transports de l'Àrea Metropolitana) i l'Ajuntament de Barcelona
actualment estan subvencionant al voltant d'un 56% del cost del transport
públic, fent-se càrrec l'usuari del 44% restant.
Del sistema de corones a la
T-Mobilitat:
Ja fa molts anys que es va
establir pel transport públic de Catalunya un sistema de zones (corones) en les
que desplaçar-te a un municipi de la mateixa corona té un preu baix; i a mesura
que canvies de zona o corona aquest preu es va incrementant. Aquest sistema,
però, presenta l'inconvenient que les poblacions que estan al límit de la zona
poden veure com, per anar a la població del costat un usuari hagi de pagar més
que per desplaçar-se 4 o 5 poblacions dins la mateixa zona.
Per corregir aquesta situació
s'està treballant en un títol de transport que podrà utilitzar-se de manera
física (com una targeta de crèdit o fidelitat), però també podrà utilitzar-se
des d'un mòbil a través d'una aplicació. La T-Mobilitat calcularà la tarifa de
preu en funció de la distància a recórrer. Així doncs, anar de Cerdanyola a
Barberà sortirà més econòmic que anar a Terrassa. Però a més, aquest títol de
transport permetrà que es pagui el transport a final de mes, carregant-ho al
compte del banc-i no per avançat com es paga ara quan s'adquireix una T-mes o
una T-10, per exemple- D'aquesta manera, com més s'utilitzi el transport públic
més econòmic acabarà sortint cada viatge; ja que la targeta calcularà sempre el
preu a final de mes en funció de la quantitat de desplaçaments que l'usuari
hagi fet.
Tarifa plana Àrea Metropolitana:
L'Àrea Metropolitana de Barcelona
està formada per un total de 36 municipis. En aquests moments la meitat (18)
gaudeixen d'una tarifa plana bonificada per desplaçar-se entre ells. Mentre que
Cerdanyola forma part dels 18 municipis restants que encara no s'han integrat.
Avantatges d'integrar-se:
Els municipis que formen part de
la "zona de tarifa plana" ofereixen uns preus més econòmics als
usuaris per als seus desplaçaments. A més disposen de més línies o freqüències
en la xarxa de transport. I són els primers on els estan arribant les flotes
d'autobusos elèctrics.
Contrapartides:
Aquests municipis paguen una
quantitat extra anualment per a fer front al cost de subvencionar els preus del
transport. Els 18 municipis que ja formen part d'aquesta zona paguen aquest
cost amb un recàrrec en l'IBI dels propietaris d'immobles. Tot i que els
municipis que decideixin integrar-se en aquesta zona poden decidir si fan el
mateix o bé costegen una part amb el propi pressupost municipal. En tot cas,
l'ATM va fer un càlcul d'entrada dient que el cost que tindria que els 18
municipis restants entressin tots en la zona de tarifa plana podia anar entre
els 23 i els 30M € anuals. En el cas de Cerdanyola ens costaria al voltant
d'uns 2,6M €.
Torn de preguntes:
En l'estona de preguntes i
col·loqui els assistents han preguntat per la millora de la línia d'autobús B2
per poder anar al Parc Taulí. També se li ha fet notar al secretari
d'infraestructures i mobilitat que no hi ha un transport públic que porti de
Cerdanyola a l'Hospital de Can Ruti (Badalona). També s'ha explicat que hi ha
una descoordinació entre les línies urbanes i les interurbanes que fa que
s'acumulin un darrera l'altra els autobusos de les dues línies fent que, en
lloc d'haver-hi un autobús cada 10 minuts, hi hagi 2 autobusos cada 30 o 40
minuts.
Al col·loqui ha sortit la
necessitat d'impulsar els "Park & Ride", aparcaments dissuassoris
al costat d'estacions de tren. Ricard Font ha explicat que hi estan treballant,
però que no és fàcil trobar on fer un aparcament que no sigui extremadament
costós ja que la majoria d'estacions estan en zones molt urbanitzades. Però que
aquest és un dels temes a treballar. I ha dit que per a que sigui efectiu es
farà un bitllet que inclogui el dret a aparcament.
La xerrada-col·loqui ha conclòs
amb la voluntat per part del Partit Demòcrata (PDeCAT) de Cerdanyola de
recollir les propostes que els ciutadans li facin arribar per tal de poder
millorar la mobilitat de Cerdanyola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada