dijous, 21 de maig del 2015

Presentació de la trobada alcaldables per la cultura

 
La presentación va estar a carreg de Jaume Sobrevall de Òmnium





 

Bon vespre;

ens reunim ara i aquí moltes persones vinculades al món associatiu, amb inquietuds diverses, benvingudes totes i especialment les que protagonitzaran la taula rodona, representants de diverses llistes que concorren a les eleccions d’aquest diumenge.

Bàsicament per operativitat, vam convidar els sis partits amb representació actual a l’ajuntament, dels quals quatre han considerat oportú assistir.

Són els següents:

 

Maurici Jaumandreu (Compromís per Cerdanyola / CUP)

Albert Turon (Esquerra Republicana de Catalunya)

Jordi Mena (coalició Iniciativa per Catalunya / Esquerra Unida i Alternativa / Moviment d’Esquerres)

Marc Costa (Convergència i Unió)

 

Deixeu-me exposar quatre idees per situar l’objecte de debat.

 

En primer lloc, diguem que la cultura associativa, o l’associacionisme, és una estratègia organitzativa de la societat que li permet, entre d’altres, enriquir-se democràticament.

Així, les pràctiques vinculades a l’associacionisme com ara

el debat,

l’intercanvi d’idees,

els objectius en comú

o el treball voluntari

configuren un espai de democràcia cultural.

 

L’associacionisme és un element característic de la societat catalana. En pocs llocs es pot trobar de manera tan generalitzada aquesta organització espontània del poble, fins al punt de poder afirmar que tradicionalment el món associatiu i el nostre país mantenen un vincle sòlid i permanent.

Caldria buscar-ne les causes en les característiques de la nostra societat o en les condicions en què s’ha desenvolupat, i en aquest sentit s’observa que l’associacionisme ha estat i segueix sent un procés de creació d’estructures substitutives en front d’una situació hostil.

Ens hem associat i seguim fent-ho, en part, per suplir unes mancances històriques amb què ens hem trobat a mida que la societat s’anava transformant i l’estat no donava resposta als nous requeriments.

Només cal recordar la proliferació d’ateneus, amb la seva vocació    d’ajut mutu i de formació per a la classe obrera, o de societats corals amb objectius semblants.

 

Veieu quan parlo d’associacionisme ho faig en un sentit general, siguin quines siguin les característiques de les associacions:

mida,

situació administrativa,

format,

objectius,

àmbit d’actuació

o segment social a qui s’adreça, etc.

 

Més enllà de l’especificitat de cada associació, del seu objecte i dels seus objectius, podem destacar com a mínim tres característiques comunes interessants:

 

·       Les associacions com a espais de reflexió. Sense ser aquest un dels objectius de la majoria d’associacions, la pròpia dinàmica interna du al debat i a la reflexió entre els membres.

 

·       Les associacions com a element identitari a diferents àmbits, des del local al nacional. 

 

·       Les associacions com a eina de construcció social. A través de les relacions interpersonals i de la cohesió grupal, col·laboren  en la preservació de la cohesió social.

 

És a partir d’aquí que ens plantegem la relació entre el món associatiu i l’administració local i observem que aquesta presenta certes peculiaritats:

 

La relació amb les administracions públiques no és un camí de roses: en general, o no existeix o és conflictiva.

Malgrat que les associacions són generades pel poble, l’administració ha tingut (i té) un paper important en la creació i en la desaparició d’associacions, mitjançant mecanismes com ara

l’atorgament o no de subvencions,

el control dels lideratges

o la reglamentació administrativa (usos dels espais públics, règim jurídic i fiscal de les entitats, etc).

Aquesta reglamentació, per excessiva o per esbiaixada, pot arribar a condicionar el règim associatiu:

els models de gestió,

les activitats,

els objectius,

la viabilitat en definitiva. 

 

Els últims anys, a més, arran de la crisi econòmica, es constata un intent de l’administració d’aproximar-se a les associacions per tal que aquestes “li facin la feina”, tot i que amb un discurs de col·laboració i de pretès apoderament. No és ben bé allò que en podríem dir col·laboració público-privada...

 

Vist això, ens podem plantejar fins a quin punt el fet associatiu necessita de l’administració i, en qualsevol cas, plantejar nous escenaris d’interlocució i relació que incloguin el reconeixement i la valoració de l’associacionisme en la construcció social i cultural de la ciutat i l’exploració de vies per incorporar l’associacionisme a nous models de gestió ciutadana.

 

És en aquest context que ens proposem propiciar el debat dins el món associatiu i entre aquest i l’administració local. 

Les circumstàncies que es donen actualment, amb unes imminents eleccions municipals que configuraran uns ajuntaments destinats a viure i en part gestionar uns moments clau en el desenvolupament polític del nostre país, ens porten a començar aquest debat “per la teulada”.

 

Vull dir amb això que aquest acte inicia i s’emmarca dins un debat que proposem més ampli i profund entre el món associatiu local.

Hem considerat, però, que era necessari conèixer de primera mà les propostes de gestió i acció política que diferents opcions polítiques ens plantegen.

 

Reitero l’agraïment als convidats per la seva assistència a l’acte. Sabem que aquesta setmana és especialment intensa i densa -ara mateix hi ha un altre acte equiparable a Bellaterra-  però també esperançadora. Passo la paraula, doncs, al company Oriol Cendra, que dirigirà la taula rodona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada